Er du klar til den tekniske del af MC-køreprøven?
Frygt ej – vi har lavet en video samt skrevet de væsentlige punkter, som du kan øve dig på, så du er helt klar til køreprøven.
Følgende skal du kunne til køreprøven, enten som mundtlig overhøring eller som praktisk kontrol:
- Kontakt til tænding, lygter, elektrisk starter, motorstop og horn.
- Kontakt til positionslys, nærlys, fjernlys og blinklys.
- Håndtag til gas og choker, samt greb til håndbremse og kobling.
- Pedal til fodbremse og gear.
- Styr, sidestøtteben og evt. centralstøtteben.
- Alle lygter skal være hele og rene.
- 1 eller 2 positionslygter: Skal kunne ses i en afstand af 300 meter og må ikke blænde.
- 1 nærlyslygte: Nærlyset skal oplyse vejen min. 30 meter frem, uden at blænde og have et fald på 1 %.
- Du skal kunne kontrollere, at nærlyset falder 1 cm pr. meter. Brug væg til kontrol.
- 1 fjernlyslygte: Skal kunne oplyse vejen min. 100 meter frem.
- 1 eller 2 baglygter: Skal kunne ses på min. 300 meters afstand og må ikke blænde.
- 1 eller 2 bremselygter: Skal lyse væsentligt kraftigere end baglygterne.
- Nummerpladelyset skal have hvidt lys der belyser den bagerste nummerplade.
- 1 refleks bag på motorcyklen der skal være rød.
- Blinklys: Skal være gule og kunne ses i stærk sol. Der skal være 4 stk., og hvis disse blinker hurtigere end sædvanligt er det normalt tegn på at en eller flere blinklygter ikke virker.
- Hornet skal have en høj, klar og konstant tone.
- Skal virke let, sikkert og hurtigt.
- Der må ikke på grund af slid eller lignende forekomme væsentligt slør i styreapparatet som helhed eller i dets enkelte dele.
- Ved fuldt styreudslag skal der være tilstrækkelig plads til førerens hænder.
- Forhjulet skal præcist følge styrets bevægelse.
- Styr og håndtag skal sidde fast. (Kontrolleres ved at rykke i styr og håndtagene)
- Slør mellem kronrør og styrestamme må ikke forekomme.
(Kontrolleres ved at trykke på styret mens forhjulet står op mod en mur) - Slør mellem gaffelkrone, samlestykke og teleskoprør må ikke forekomme.
(Kontrolleres ved at ”låse” dækket mellem benene og vride i styret) - Styrreapparatet må ikke på grund af udstyr eller andet hindres i sin bevægelse og skal kunne drejes let og hurtigt uden mislyde eller træghed.
- Motorcyklen skal være forsynet med en driftsbremse, opdelt i to uafhængige bremsesystemer (fodbremse og håndbremse) der mindst virker på hver sit hjul.
- Både fodbremse og håndbremse skal kunne bremse motorcyklen sikkert, hurtigt og virksomt ved alle hastigheder og belastninger.
- Håndbremsegrebet skal have en mindre frigang og må højst kunne trækkes 2/3 til, ved en påvirkning svarende til en kraftig opbremsning.
- Under vedvarende aktivering med konstant tryk, må bremsegrebet ikke kunne trækkes længere ind mod gashåndtaget.
- Fodbremsepedalen skal have en mindre frigang og en riflet eller gummibelagt overflade, så den giver et godt fodfæste.
- Pedalen bør i topstilling være hensigtsmæssigt placeret i forhold til fodhvileren, den bør højst kunne trædes 2-3 cm ned til bremsepunktet, og må ikke bringe foden i en ubekvem stilling.
- Bremsepedalen må ikke synke, når den vedvarende holdes nedtrådt ved konstant tryk.
- I beholderen til bremsevæske skal væskestanden være mellem min. og max mærkerne.
- Bremsesystemet skal være tæt dvs. uden udsivning af bremsevæske fra bremseslanger, bremserør og hjulbremser. (Kontrolleres ved at se og mærke efter bremsevæske)
- Bremseslanger og bremserør skal være ubeskadigede og må ikke kunne slides eller klemmes.
- Motoren skal være ren og pæn (ingen oliespild) og oliestanden mellem min og max.
- Kølervæsken skal være mellem min og max.
- Kæden skal være smurt og have en tilpas stramhed i overensstemmelse med fabrikantens anvisninger.
(se instruktionsbog).
- Hjulfælge skal være ubeskadigede.
- Hjuleger skal være hele, spændt og alle skal være der.
- Hjullejer og aksler skal være tilstrækkelig spændt og uden slør.
- Dæk skal have min. 1 mm dybde i hovedmønstret, bedømt ved slidindikatoren.
- Retningsbestemt dæk skal være monteret i korrekt omløbsretning.
- Støddæmpere skal være virksomme. Motorcyklen skal falde til ro med det samme efter en kraftig påvirkning.