Kan du teknikken til køreprøven?
Ellers er der gratis hjælp at hente lige her 🙂
Følgende skal du kunne til køreprøven, enten som mundtlig overhøring eller som praktisk kontrol:
- Alle lygter skal være hele og rene.
- 2 positionslygter: Skal kunne ses i en afstand af 300 meter.
- 2 nærlyslygter: Skal oplyse vejen min. 30 meter frem, falde 1 cm pr. meter (for ikke at blænde)
Du skal kunne kontrollere, at nærlyset falder 1 cm pr. meter. (kontrolleres ved at stå foran bilen) - 2 fjernlyslygter: Skal kunne oplyse vejen min. 100 meter frem.
- 2 baglygter: Skal kunne ses på min. 300 meter.
- 3 bremselygter: Skal lyse væsentligt kraftigere end baglygterne.
- Nummerpladelyset skal have hvidt lys der belyser den bagerste nummerplade.
- Reflekser bag på bilen skal være røde og må ikke være trekantede. (Trekantede reflekser er for påhængskøretøjer)
- Blinklys: Skal være gule og kunne ses i stærk sol. Der skal være 6 stk. De skal blinke 60-120 gange pr. minut. (Husk du skal kunne betjene haveriblinket)
- Hornet skal have en høj, klar og konstant tone.
- Skal virke let, sikkert og hurtigt.
- Tandstangsstyring må ikke have slør.
- Har bilen servostyring skal motoren være tændt inden slørkontrol.
- Servobeholderens væskestand skal være mellem min. og max.
- Du skal kunne kontrollere om der er slør i styretøjet ved at dreje forsigtigt i rattet. (Husk at tjekke begge hjul, disse skal følge med straks der drejes på rattet)
- Pedalens belægning skal være ru eller riflet
- Der må ikke være sideslør (Kontrolleres med hånden)
- Der skal være 1 cm frigang (Kontrolleres med hånden)
- Når pedalen nedtrædes hårdt, må den max. kunne trædes halvt ned, og må ikke synke ved vedvarende tryk. (Kontrolleres ved at træde på bremsepedalen)
- Bremsevæskestanden skal kunne kontrolleres, mellem min. og max. Du skal kunne vise i motorrummet, hvordan man kan se at bilen har et 2-kreds bremsesystem. (2 udgange fra cylinderen)
- Fodbremsen skal virke på alle hjul og bremse bilen hurtigt, sikkert og virksomt, ved alle hastigheder og belastninger.
- Nødbremsen er på nye biler den 2-kreds i bremsesystemet, og virker ved at pedalen kan trædes længere ned end normalt.
- Parkeringsbremsen kan være nødbremse, men kun på gamle biler med 1-kreds bremsesystem.
- Bremseforstærker kontrolleres ved at: Motoren slukkes, bremsepedalen nedtrædes 3-5 gange, pedalen holdes nedtrådt, motoren startes, og pedalen skal herefter synke et lille stykke hvis forstærkeren virker.
- Motoren skal være ren og pæn (ingen oliespild) og oliestanden mellem min og max.
- Kølervæsken skal være mellem min og max.
- Udstødningen skal være tæt, sidde fast med bøjler og stropper, og må ikke udvikle unødig støj og røg.
- Der skal være nok sprinklervæske til en køretur.
- Dæk, hjullejer og fælge skal være ubeskadigede og dækkene må ikke være mørnet.
(Tjekkes ved at kigge på dækkene efter revner) - Bilen skal være forsynet med 4 dæk af samme type.
- Dæk skal have mindst 1,6 mm mønster i hovedmønstret, kontrolleres ved slidindikator.
- Dækkene skal være oppumpet til det korrekte lufttryk. (Dette fremgår af bilen instruktionsbog)
- Støddæmpere (giver bilen vejgreb) skal være ved alle hjul, og disse kontrolleres ved at bilen, efter en kraftig påvirkning af dæmperen, straks går i ro.
- Parkeringsskiven skal kunne indstilles korrekt.